اطلاعیه های مهم

توجه:این وب سایت صــرفا جهت اطلاع رسانی به هموطنان عزیز طراحی شـده است و از مجموعه سایت های زیر مجموعه خودرو فرســـوده khodrofarsoodeh.com میباشد. کلیه متقاضیان گرامی میتوانند جهت ثبت نام خودرو فرسوده خود  اینجا(www.khodrofarsoodeh.com) را کلیک نمایند.

حذف قیمت های کذایی خودروی فرسوده از آگهی ها

جمعه , ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ ۱۲:۰۶

ر تاریخ بیستم اردیبهشت ماه سال جاری بود که سازمان حمایت  از مصرف کنند گان و تولیدکنندگان در نامه‌ ای به سایت‌ های اینترنتی که از ویژگی درج آگهی برخوردار هستند و در آنها معاملات خودرو  (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) انجام میشود ، دستور داده بود که  به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند.

در این نامه تاکید شده بود که قیمت‌ های درج شده ضمن اینکه نباید از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو تجاوز کند، برای خودرو هایی که قیمت توسط اتحادیه بارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد.

با این حال طی ماه‌ های گذشته نه تنها این دستور اجرا نشد بلکه طی چند روز گذشته بنا به شایعاتی مبنی بر  آن که برای شماره گذاری یک خودروی وارداتی لزوما یک خودرو فرسوده  باید اسقاط شود شاهد درج قیمت‌های کذایی و نجومی برای خودروهای فرسوده و از رده خارج بودیم  بودیم؛ تا جایی که برای پیکان و پرایدهای فرسوده  حتی قیمت‌های در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز در این آگهی‌ها درج شد.

درج آگهی‌های نجومی برای خودروهای فرسوده و ملتهب کردن بازار در حالیست که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته و نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

البته بررسی پلتفرم‌های درج کننده آگهی‌ها، نشان می‌دهد که قیمت‌های درج شده برای خودروهای فرسوده حذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین آن شده است و حتی قیمت‌هایی که درج می‌شود پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از سایت حذف می‌شود.

اگرچه پلتفرم‌ها  به تازگی نسبت به حذف قیمت‌ها اقدام کرده اند اما به هر حال بی توجهی که  این سایت‌ها  در گذشته به ابلاغیه سازمان حمایت مبنی بر عدم درج قیمت و دامن زدن به شایعات که می‌تواند عاملی برای برهم زدن بازار باشد، جای بحث و  تأمل دارد.

اخباری که در خصوص واردات خودروی کارکرده در برخی ار محفال خبری به اشتباه باز نشر شد مردم را به این اشتباه انداخت که به ازای واردات هر خودرو باید یک خودرو فرسوده اسقاط شود، این درحالی است که بندی که در مورد واردات خودروی کارکرده میباشد اعلام میدارد که هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند که  در حال حاضر قیمت هر گواهی نیز بیشتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.

لازم به ذکر است  در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کنند که به یک بحران امنیت شبکه حمل‌ونقل، ناترازی بنزین و مشکلات محیط‌زیستی تبدیل شده است و تداوم این شرایط را در بلندمدت ناممکن کرده است.